mandag 26. mai 2008

Morsdag

Kamerun hadde sin morsdag i går. Tror ikke akkurat det er mange mødre her som får frokost på senga og slipper unna sitt daglige husarbeid, men dagen blir grundig markert i kirka. I den fransktalende sykehusmenigheten, hvor jeg (Astrid) har min tilhørighet, var det kvinnegruppa som stod for hele gudstjenesten. De hadde grundige øvelser på forhånd, og gjennomgikk alt fra liturgi til tekstlesing til sanginnslagene, som det forresten var riktig mange av for anledningen. Vanligvis pleier de bare å få synge en sang på gudstjenesten, men når de nå hadde regien sjøl så slo de til med 6-7 stykker og lot heller de to andre faste korene synge litt mindre.
En flott gudstjeneste med velfortjent fokus på kvinnene. Bonne fête, les mamans!

Emilienne ble utropt til "Årets mor" av det ene ungdomskoret og fikk overrakt gave fra dem. Med påfølgende spontan takkedans og -sang, noe som skapte jubel og stor stemning i menigheten.

Jo da, jeg har vurdert å bruke hodetørkle for å ikke skille meg sånn ut blant mine flotte medsøstre, men må nok innse at det ikke hadde hjulpet så veldig mye...

Ingen kommentarer: